Stad Beringen voert trajectcontroles in op 4 locaties
Het aantal overtredingen in zone 30 en 50 blijft stijgen daarom werd er op de gemeenteraad van 19 december beslist dat stad Beringen vier trajectcontroles zal invoeren op 4 locaties. De genomen maatregelen en sensibilisering volstaan niet. We moeten hier dan ook strenger op gaan handhaven. Naast reguliere snelheidscontroles door de lokale politie zijn trajectcontroles hiervoor een aangewezen middel.
In samenwerking met dienst mobiliteit en politie
De vier locaties worden in samenspraak met de politie en dienst mobiliteit bepaald. Het gaat telkens om trajecten waarvan geweten is dat er te snel gereden wordt, en waarbij er ook vanuit de buurt om oplossingen gevraagd wordt. Niet alleen het percentage snelheidsovertredingen komt in aanmerking bij het bepalen van de zones, maar ook het aantal voertuigen dat voorbijkomen.
Implementatie handhavingsbeleid
Het uitgangspunt om trajectcontroles in zone 30 en zone 50 gekoppeld aan een handhavingsbeleid in te voeren is uiteraard de verkeersveiligheid. Een van onze beleidsdoelstelling is dat Beringen een leefbare en veilige stad blijft. Een doordacht veiligheids- en preventiebeleid maakt hier dan ook integraal deel van uit. We willen de (verkeers)veiligheid waarborgen zodat onze inwoners en bezoekers zich vlot en veilig kunnen verplaatsen. Naast het invoeren van trajectcontroles, gaan de reguliere (mobiele) snelheidscontroles door. Bovendien blijft de politie instaan voor het vaststellen van de overtredingen.
Snelheidslimieten zijn er in de eerste plaats om jou en andere weggebruikers te beschermen. Trajectcontroles zijn er om iedereen aan te moedigen om zich aan de opgelegde maximumsnelheid te houden. Met het invoeren van deze controles bouwen we verder aan ons reeds bestaand handhavingsbeleid.