Houtpark 2.1: een stand van zaken 

We kwamen weer samen met de buurtbewoners om de vooruitgang van het project Houtpark te bespreken! Voor deze derde buurtbabbel spraken we af aan de nieuwe infozuil op Houtpark die als extra infopunt voor de buurt zal dienen.

Houtpark is een belangrijk onderdeel in de transformatie van de mijnsite en opwaardering van Beringen-Mijn. Er zijn veel inspanningen gedaan om de bezorgdheden van de buurtbewoners te verwerken in het plan Houtpark 2.1, waarbij de lokale natuur volop de kans krijgt om te bloeien tussen het industrieel erfgoed en de nieuwe woonwijk.

𝗦𝗮𝗺𝗲𝗻 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗮𝗮𝗻 𝗲𝗲𝗻 𝘃𝗲𝗶𝗹𝗶𝗴𝗲, 𝗵𝗮𝗿𝗺𝗼𝗻𝗶𝗲𝘂𝘇𝗲 𝗲𝗻 𝘃𝗲𝗿𝗯𝗶𝗻𝗱𝗲𝗻𝗱𝗲 𝘄𝗼𝗼𝗻𝗼𝗺𝗴𝗲𝘃𝗶𝗻𝗴 𝗶𝗻 𝗕𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻-𝗠𝗶𝗷𝗻.

 be-MINE nv luisterde naar de interne en externe adviezen, alsook werden alle bezwaarschriften met voldoende aandacht en begrip behandeld. Er werd dan ook beslist om de initiële vergunningsaanvraag in te trekken en – in samenspraak met be-MINE nv en onze stad – een nieuw verkavelingsvoorstel uit te werken.

Om dit stedenbouwkundig kader op te maken, werd aan het ontwerpbureau BUUR gevraagd deze opdracht uit te voeren. BUUR werkt reeds aan de structuurschets van Beringen-Mijn, we willen dan ook dat de nieuwe woonwijk goed wordt geïntegreerd in het stedelijk weefsel van Beringen-Mijn.  

 Wat is er veranderd?  

In september is de stuurgroep tot een overeenkomst gekomen over het stedenbouwkundige aspect. In het overleg binnen de stuurgroep werd er rekening gehouden met de bezorgdheden uit de buurt, het openbaar onderzoek, adviezen en bemerkingen geformuleerd in het kader van de vergunningsaanvraag voor Houtpark 2.0. Hierbij een opsomming van belangrijkste wijzigingen:

  • Houtpark wordt ontsloten voor autoverkeer via twee (bestaande) ontsluitingswegen die aansluiten op de Stationsstraat en niet meer via de Laan op Vurten. In het plan zijn (aparte) trajecten voor fietsverkeer aangegeven. Dit verhoogt de verkeersveiligheid.  

  • De parkings worden voorzien in de zogenaamde binnenhoven, waarbij het plan aantoont dat deze ook de nodige ruimtelijke kwaliteit hebben voor andere functies als groen, ontmoeting, fietsenstalling, circulatie. Ook de ondergrondse parkeergarages krijgen een in- en uitgang via de binnenhoven. 

  • De Stationsstraat wordt (zuidelijk) afgebouwd met woningen en op de hoek appartementsblokken met op maaiveld commerciële ruimtes. Deze zullen de toegang tot het Houtpark vanuit de Stationsstraat markeren. 

  • Houtpark west: om de zone met de urban villa's een afwerking te geven en te laten aansluiten op de gesloten bebouwing aan de Stationsstraat, wordt een derde urban villa voorzien. Deze wordt bewust niet strak in lijn van de reeds gebouwde urban villa's ingepland.  

  • Houtpark centraal: o.a. inplanting bebouwing is aangepast waardoor een realisatie in drie fases mogelijk wordt en elke fase een afgewerkt geheel kan vormen.  In deze  cluster is een torenvolume voorzien (10 bouwlagen). Deze toren krijgt de nodige open ruimte rond zich gezien inplanting aan het park. 

  • Houtpark oost: o.a. inplanting grondgebonden woningen is aangepast waarbij een reeds jaren aanwezig bos, oostelijk gelegen binnen het projectgebied, deels wordt behouden en een natuurlijke groene buffer zal vormen tussen achtertuinen nieuwe woningen en achtertuinen woningen Laan op Vurten.  

  • De Laan op Vurten wordt als laan afgewerkt met nog één bouwblok en een klein buurtpark als een eindpunt. In dit parkje komt ook de fietssnelweg van het kolenspoor te liggen, deze verknoopt hier met het fietspad richting kolenhaven. Dit buurtpark is deel van het grotere park en is één van "genereuze toegangen" tot Houtpark en de be-MINE site. 

Previous
Previous

Stad Beringen blijft investeren in de dorpsversterking van Beverlo 

Next
Next

Nieuwe SEVESO-borden