Markt voor materiële hulpverlening versterkt solidariteit in Beringen

In samenwerking met het armoedeforum

Het armoedeforum centraliseert de Beringse partnerorganisaties die werken aan en rond armoedebestrijding. In samenwerking met de stad signaleren ze kansen en blinde vlekken. Zo bleek het bieden van materiële hulp een veelbesproken thema. Om aan deze nood tegemoet te komen, organiseert het armoedeforum een pop-up markt voor materiële hulpverlening. Als bezoeker betaal je twee euro, op basis van de grootte van het gezin krijgen ze een aantal bonnen waarmee ze op het marktje poets- en hygiëneproducten kunnen kopen, daarboven krijgen ze ook 1 UiTPAS per gezin. De vraag naar deze producten is hoog, in combinatie met onze voedselpakketten, vult dit ons aanbod materiële hulpverlening goed aan.

Sterk netwerk

Naast materiële hulpverlening wil het armoedeforum en stad Beringen de samenwerking tussen de verschillende verenigen versterken. We zijn enorm dankbaar dat we een sterk netwerk hebben waarmee we samen kunnen werken aan een structureel armoedebeleid. Om alle initiatieven ten volle te benutten zal de huidige werking tijdens het marktje geconcretiseerd worden, bezoekers kunnen zo kennismaken en kiezen welk aanbod het beste aansluit bij hun persoonlijke situatie. Na afloop wordt de opkomst en het verloop geëvalueerd, daarna bekijken we samen met het armoedeforum welke kansen de markt biedt en hoe we deze kunnen omzetten in acties.

Depot Margot

Dankzij de samenwerking met Depot Margot kan de stad haar lokaal sociaal-, milieu- en duurzaamheidsbeleid voor de meest kwetsbare inwoners aanscherpen. Naast de andere toeleveranciers zorgt Depot Margot voor producten die via Sint-Vincentius verdeeld worden. Wij zorgen dan dat de juiste producten tot bij de doelgroep geraken., fruit luiers, onderhouds- en verzorgingsproducten in functie van de beschikbare voorraad. Dankzij hun producten kan het marktje vandaag dan ook plaatsvinden.

Deelnemende verenigingen

Naast Sint-Vincentius, zullen ook vzw De Draaischijf, Open Hart Paal en ’t Vonkje, Rap Op Stap, de digipunten, het Buurtgericht netwerk Beverlo en de Kringwinkel deelnemen aan de pop-up markt. In samenwerking met Humanity First Belgium, doneerde ook de Ahmadiyya-moslimgemeenschap poets -en verzorgingsproducten.

Previous
Previous

Beloofd is beloofd. Hoe maakt Beringen van het verleden een toekomst? Wat mogen we verwachten van het belevingscentrum? Wat was de sleutel tot een meer bruisende stad?

Next
Next

Gloednieuw online (zaal)reservatiesysteem optimaliseert dienstverlening