Nog niet 1 euro per inwoner voor veiligheid

svpp-beringen
svpp-beringen

Beringen “We krijgen niet eens 1 euro per inwoner voor preventie en veiligheid”, zegt Thomas Vints, CD&V-schepen in Beringen. “Terwijl wij tien keer zoveel uitgeven, onder meer aan drughulpverlening, gemeenschapswachten, buurtwerk en advies tegen inbraken. Die budgetten worden nog verdeeld op basis van criteria uit de jaren '90. Die moeten dringend worden aangepast.” Dus heeft Vints een brief gestuurd naar minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA).

“Binnenlandse Zaken heeft met 102 steden en gemeenten in België een contract voor de opmaak van strategische veiligheids- en preventieplannen (SVPP)”, zegt Thomas Vints. “De vorige cyclus voor die plannen is gestart in 2014 en loopt dit jaar af. We hopen dat de minister de criteria herziet. Want sinds de hervorming van de contracten in 2002 zijn het nog altijd dezelfde steden en gemeenten die het geld krijgen. Bovendien zijn

die bedragen gebaseerd op oude gegevens: op de criminaliteitsgraad per inwoner, bevolkingscijfers en gemiddeld inkomen uit de jaren '90. Ook oude plannen werden hierin verwerkt. Wij hadden toen alleen maar een drugsplan en daardoor krijgen we ook al die jaren weinig geld. Bovendien hadden we toen 39.000 inwoners en zijn er dat intussen al 45.681. We zijn de derde grootste stad van Limburg en nummer veertien in Vlaanderen. We zetten intussen tien mensen in op preventie en dat kost ons 400.000 euro, tien keer zoveel als we krijgen.”

“In 2002 zijn de criteria nog eens aangepast, waardoor zeven nieuwe gemeenten 71.000 euro kregen. Daar waren Lommel en Bilzen bij. We hebben in de loop der jaren al elke minister van Binnenlandse Zaken aangeschreven. Dus doen we dat opnieuw. We hopen dat Jambon hier nu ook werk van maakt. We hebben ook nog niets gehoord over de verlenging van de middelen. Als derde grootste stad van Limburg en nummer veertien in Vlaanderen hebben we in elk geval recht op meer.”

Previous
Previous

Dag van de Buren

Next
Next

Samen voor een hartveilige stad