Eerste fase be-NATURE aangevat: bijzondere fietsbeleving onder de kolenwasserijen op be-MINE
Vandaag zijn de werken voor de unieke fietsbeleving onder de kolenwasserijen op be-MINE van start gegaan. De ruwe spoorlijnen voor de kolenwagentjes van vroeger worden er getransformeerd tot zachte wandel- en fietspaden. Wandelaars en fietsers kunnen zo letterlijk de kolenwasserijen doorkruisen. Zeer indrukwekkend, want de kolenwasserijen staan op kolommen van 5 meter hoog en vormen een overdekte buitenruimte van 10.000m². Deze locatie vormt de toegangspoort tot het toekomstige kolenspoor én het Limburgse mijnverleden. Ze takt ook aan op de icoonfietsroute ‘Kempenroute’ en het fietsroutenetwerk.
De Kolenwasserijen – hét hart van de steenkoolmijn op be-MINE – is de plek waar vroeger de kolen verwerkt werden. Het gebouwencomplex staat op kolommen zodat de kolenwagentjes eronder konden rijden om ze vervolgens te vullen met kolen en opnieuw naar de kolenhaven te laten vertrekken. Ondertussen staan de kolenwasserijen stil, maar met de start van de eerste fase van het project be-NATURE zal er binnenkort weer veel leven zijn.
De harde, ruwe spoorlijnen van weleer worden nu geherintroduceerd als zachte wandelpaden én als fietspad, die de bezoeker doorheen de parkzone tot onder het gebouwencomplex van de kolenwasserijen zal brengen. Karolien Sas, algemeen directeur be-MINE: “De fietsbeleving begint op be-MINE ongewoon sterk. Langs het belevingsfietspad kunnen fietsers onder de kolenwasserijen door fietsen, zoals ook vroeger de kolenwagons deden. De bezoeker ziet onmiddellijk de grootsheid van het gebouwencomplex: fietsers trappen onder meer dan 10.000m² overdekte buitenruimte, tussen een bos van betonnen kolommen van 5 meter hoog waarop het immense gebouwencomplex rust.”
Industrieel erfgoed en natuurpracht
Met de komst van dit fietspad wordt be-MINE vanuit het hart ontsloten in de vier windrichtingen. Het vormt de ontbrekende connectie tussen de kolenhaven aan het Albertkanaal en Beringen Centrum. Daarnaast takt het fietspad aan op de icoonfietsroute ‘Kempenroute’ en het fietsroutenetwerk.
Het fietspad zal aangelegd worden vanaf het bestaande fietspad aan de noordzijde van de site en zal zich over de bestaande sporen een weg banen tussen de ruige, ecologische parkzone tot onder de lading. Daar wordt een fietsenstalling met 200 plaatsen voorzien. Vervolgens loopt het fietspad tussen de rigide betonstructuur van de kolenwasserijen verder tot aan de parking van de Retail. Hier wordt op het fietspad richting Beringen aangesloten.
De totale lengte van het nieuwe fietspad bedraagt ongeveer 300 meter en wordt voornamelijk opgebouwd uit een antislip rooster dat bovenop de historische sporen wordt geplaatst. Op die manier blijft de erfgoedwaarde optimaal bewaard en kan men de historische sporen en betonvloeren nog waarnemen.
“We geven vandaag het startschot voor een werkelijk unieke fietsbeleving”, zegt de Vlaamse minister van toerisme. “Wandelaars en fietsers zullen hier letterlijk de kolenwasserijen kunnen doorkruisen. Het wordt een fietstocht die industrieel erfgoed en natuurpracht met elkaar verbindt. Bovendien zal de route ook mooi aansluiten bij de icoonfietsroute ‘Kempenroute’ en het fietsroutenetwerk. Kortom, dit wordt de ideale toegangspoort voor bezoekers uit binnen- en buitenland om kennis te maken met het Limburgse mijnverleden.”
Toegangspoort tot Limburgse mijnverleden
Ook Thomas Vints, burgemeester van Beringen is enthousiast: “Dit fietspad vormt een belangrijke schakel voor Beringen, want het creëert extra beleving op de site be-MINE. De bezoeker fietst als het ware door het Beringse mijnverleden. Dé ideale manier om zowel be-MINE als Beringen-Mijn te ontdekken. Het fietspad zal later nog aantrekkelijker worden wanneer Stad Beringen de oude locomotief – die vroeger op de sporen van Beringen reed – hier langs terugplaatst.”
“Dit is het begin van een fietstocht doorheen het Limburgse mijnverleden. be-MINE is immers de meeste westelijk gelegen mijnsite van Limburg en is daarmee ook de eerste mijnsite die bezoekers uit de richtingen Antwerpen of Brussel zullen tegenkomen”, vult Karolien Sas aan. “Het is dan ook geen toeval dat be-MINE de functie van toegangspoort krijgt van waaruit bezoekers het Limburgse mijnverleden kunnen ontdekken. Dat kan dus ook per fiets via het kolenspoor, de fysieke fietsverbinding die in de toekomst alle mijnzetels met elkaar zal verbinden. Fietsers kunnen hun kuiten alvast insmeren, want ze kunnen fietsen van Beringen tot in Maasmechelen, wat zelfs langer is dan de Belgische kust.”
Ook Tom Vanham, algemeen directeur van de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, is verheugd over het fietspad: “Dit fietspad vormt een belangrijke toegevoegde waarde voor de mijnsite én voor Limburg. Met zijn 100.000m² aan bestaand gebouwenpatrimonium is be-MINE de grootste industriële erfgoedsite in Vlaanderen en uniek in Europa. De herontwikkeling die we hier met be-MINE nv (een samenwerking tussen LRM en de private ontwikkelaars Ciril en Van Roey Vastgoed) realiseren, wordt steeds tastbaarder. Naast het creëren van beleving, willen we be-NATURE uiteraard ook economisch verder duurzaam ontwikkelen. Denk maar aan ‘boutique’ horeca- of vrijetijdsactiviteiten.”
Dit project wordt mee betoelaagd door Toerisme Vlaanderen als een relanceproject rond Recreatief en Sportief fietsen met focus op belevingselementen langs de 9 icoonfietsroutes. De aannemer die de werken zal uitvoeren is BMS group uit Bilzen. De werken zullen uiterlijk klaar zijn tegen half oktober 2024.