Belangrijke test op de Beringse brug
Na het invaren van de nieuwe brug dit voorjaar, werd ze op woensdag 1 september getest op haar draagkracht. Wel 20 vrachtwagens testten de nieuwe brug door hun gewicht in verschillende opstellingen over de brug te verdelen. Ik ging alvast een kijkje nemen naar deze indrukwekkende test. Nu vrijdag avond wordt de boogbrug geopend voor gemotoriseerd verkeer.
Het verhogen van de brug kadert in de verdere uitbouw van het Albertkanaal als belangrijke transportader. In Vlaanderen wordt de doorvaarthoogte van 62 bruggen verhoogd naar 9,10 meter. Met een lengte van 175 meter is de boogbrug in onze stad bovendien de langste generieke stalen boogbrug in Limburg.
Het testen van de brugbelasting leverde enkele indrukwekkende foto’s op dankzij Dirk Dekens:
Fietsers blijven tot de afbraak van de oude brug eind september nog de oorspronkelijke brug gebruiken. Fietsers en voetgangers die vroeger gebruik maakten van de Lummenseweg tot aan het kruispunt met de Provinciebaan moeten nu de Ternaaiseweg of de Vaartstraat / Oude Baan volgen. De nieuwe fietstunnel onder de Lummenseweg kan medio september in gebruik worden genomen. Om over het kanaal te geraken moeten fietsers via Bergske de oude brug over. Eind september is de nieuwe brug toegankelijk voor alle weggebruikers.
Met haar totaallengte van 175 meter en een hoogte van 30,5 meter boven het wegdek oogt de boogbrug indrukwekkend. Ze is ver buiten onze stad te zien en meteen ook de langste brug die over het Albertkanaal ligt.
Voor fietsers worden fietstunnels en fietspaden voorzien die volledig vrij van de rijweg liggen, wat de verkeersveiligheid alleen maar ten goede komt. Het fietsverkeer wordt in de definitieve situatie losgekoppeld van de drukke Kasteletsingel en Paalsesteenweg.