Brug Paal-Tervant gesloopt
Het verhogen van de bruggen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter moet de toegankelijkheid van het Albertkanaal voor binnenschepen verbeteren en de containervaart een bijkomende boost geven. Transport over het water is namelijk een duurzaam en efficiënt alternatief voor vrachtwagenvervoer.
“Het is echter pas wanneer de laatste brug zal zijn verhoogd dat het rendement ten volle speelt. En het eindobjectief is in zicht. Intussen zijn 50 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 8 andere bruggen in uitvoeringsfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen” zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Brug Paal-Tervant maken plaats voor hoger exemplaar
In Paal-Tervant zijn de hoofdwerken ter hoogte van de kanaaloevers begin vorig jaar reeds gestart. Omdat de nieuwe brug op dezelfde plaats als de huidige brug wordt gebouwd is de Beverlosesteenweg sinds 6 september 2021 voor negen maanden onderbroken om de bestaande vierendeelbrug te kunnen vervangen. Na de voorbereidingen is de oude vierendeelbrug afgelopen weekend gesloopt, een heus huzarenstuk.
Vanaf zaterdagavond 22 uur hebben kranen eerst het betonnen brugdek verwijderd. Hierbij werd het gebroken beton opgevangen in twee pontons die onder de brug waren opgesteld. Tegen zondagmorgen was het brugdek volledig verwijderd en namen twee groten hijskranen die opgesteld waren op de oever het over, samen met een derde ponton dat de brug ondersteunt. Na het verwijderen van de uiteindes van de brug is het middendeel van de brug volledig op de steuntorens van het ponton komen te liggen. Daarna is het ponton met de brug een 15-tal meter afwaarts gevaren. De brug werd met behulp van hijskranen op de oevers en hoogtewerkers op begeleidende pontons die langs het draagponton lagen in kleinere delen gedemonteerd. Tot slot zijn deze delen met grote hijskranen op de oevers gelegd en daar verder verwerkt tot schroot.
“De bouw van bruggen over het Albertkanaal blijft verbazen en spreekt altijd tot de verbeelding. Ook nu weer, hier in Paal-Tervant. De afbraak van een stalen vierendeelbrug vergt heel wat vakmanschap", vertelt Vlaams minister Lydia Peeters. “En de werken verliepen erg vlot. De hele afbraakoperatie is in een 19-tal uur afgerond. Zondag om 17.30 uur kon iedereen weer naar huis.”
Binnen enkele weken worden de brugonderdelen voor de nieuwe stalen boogbrug via het water aangevoerd naar het montageterrein langs het jaagpad waar de brug verder wordt samengesteld. Na de assemblage en het bouwen van de nieuwe landhoofden wordt de nieuwe brug in maart 2022 ingevaren. Na openstelling van de brug in juni 2022 wordt de omgeving verder aangelegd. Het einde van de werken is voorzien in de zomer van 2022. De werken worden uitgevoerd door de VIA T Albert voor een totaal bedrag van 11,5 (ex btw) miljoen euro.
Onderbreking Beverlosesteenweg
Tijdens de onderbreking van de Beverlosesteenweg wordt het verkeer omgeleid. Het vrachtverkeer vanuit de Scheepvaartstraat zal steeds in verbinding blijven met de Beverlosesteenweg om de kern van Tervant te ontzien van vrachtverkeer.
Het gemotoriseerd verkeer richting Paal wordt omgeleid via de Zuidstraat/N73/Industrieweg. Het verkeer richting Beringen-Mijn rijdt via de nieuwe brug aan de Paalsesteenweg (N29). Lokaal verkeer kan gebruik maken van Kruisbaan en Olmsesteenweg.
Fietsers en voetgangers volgen de omleiding via de N29 (of jaagpad linkeroever) aan de zuidzijde brug waar ze via de brug van Beringen naar het jaagpad op rechteroever kunnen.
Het jaagpad op linkeroever is onderbroken van september 2021 tot maart 2022. Het jaagpad op rechteroever blijft maximaal open buiten enkele kortere periodes.
Vanaf de afbraak van de brug tot en met de aanvoer van de brug (26/09/2021)
Kortstondig tijdens het invaren van de brug (maart 2022) en het ontkisten van de brug (mei 2022)
Drie weken in maart-april 2022 voor de omgevingsaanleg.
Korte periodes voor bepaalde grondwerken.